Dlaczego należy posiadać certyfikat SSL na swojej stronie firmowej?

Na początku tego stulecia kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najpoważniejszych zagadnień z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet stanowiły rzadkość, bankowość internetowa była w powijakach i nie donoszono co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych firm. Wraz ze wzrostem świadomości, że dane przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być strzeżone, rozpowszechniło się używanie na witrynach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.

Czy certyfikaty SSL są współcześnie wymagane?

Dziś większa część świadomych internautów zanim założy konto w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza kontaktowego czy dokona kupna za pomocą karty kredytowej, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie firmy, domu kultury, szpitala, urzędu, stowarzyszenia czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i prześle za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez obce podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i informuje ich o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, sprawdzi się w przypadku małych stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest najodpowiedniejszy dla stron korporacyjnych, organizacji pozarządowych oraz branży e-commerce.

Wdrożenie certyfikatu SSL może poprawić pozycję strony

W ostatnich latach znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innego powodu. Przeglądarka Chrome, która jest obecnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony bez wdrożonego certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla użytkowników (w pasku adresu widnieje informacja “Niezabezpieczona”). Od tego także czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezwykle ważnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeżeli zależy nam na zwiększeniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą stronę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL jest niezbędne.