Aby odbiorca zauważył twoją działalność powinieneś nie tylko posiadać stronę firmową, lecz także zadbać o jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony oraz to czy cyklicznie dodawane są do niej kolejne rzetelne i pomocne dla użytkownika informacje. Lecz nie wolno także zignorować tzw. link buildingu, czyli pozyskiwania linków zewnętrznych kierujących na stronę. Jedną ze strategii link buildingowych jest stosowanie PBN-ów – prywatnych sieci serwisów.
Private blog network, czyli kto używa PBNy?
PBNy są prywatne, dlatego że są zakładane i nadzorowane przez jeden podmiot (zazwyczaj przez dużą agencję marketingową albo firmę SEO), który dba o jakość dostępnych tam tekstów. PBNy są najczęściej stosowane jako jeden z punktów szerszej strategii reklamowej, co jest bardzo istotne, gdyż najlepsze rezultaty ich zastosowania widać w odniesieniu do stron, które są rzetelnie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz contentu. Prywatne sieci portali nie tylko umożliwiają utworzenie sporej ilości linków przychodzących do witryny, ale również na ich dywersyfikację, co jest pozytywnie postrzegane przez wyszukiwarki. Za minus PBNów można uznać tylko to, że ich wykonanie sporo kosztuje, a potem trzeba poświęcać niemało godzin na zachowanie ich na odpowiednim poziomie.
Jak korzystać z PBN? Proponujemy publikacje z linkiem kanonicznym oraz wizytówki NAP
PBNy idealnie zdadzą egzamin w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można przy ich użyciu publikować artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Co to jest NAP? To w zasadzie każda publikacja w sieci, gdzie zaprezentowane są najistotniejsze informacje kontaktowe firmy – jej telefon bądź adres e-mail, nazwa oraz adres stacjonarny. Przykładowo, wizytówka GMF jest NAP-em, ale jest nim również strona na portalu społecznościowym, wpis w internetowym rejestrze firm czy artykuł, pod którym podano firmowe informacje kontaktowe.
Następny ciekawy sposób na skorzystanie z potencjału PBNów to artykuły z linkiem kanonicznym. To powtórna publikacja rzetelnych artykułów z dodaniem odnośnika do oryginalnej treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W tej sytuacji roboty wyszukiwarek zazwyczaj oceniają lepiej wartość pierwotnego artykułu, bowiem napotykanie linków do niego na różnych witrynach zewnętrznych traktują jako znak, iż pod wymienionym adresem kanonicznym opublikowane są godne przeczytania, wiarygodne informacje. Publikacje z canonicalem są najefektywniejsze przy treściach z branż YMYL, w których liczy się zdobycie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych głównie z medycyną, bieżącymi wydarzeniami, doradztwem prawnym oraz inwestycjami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO